28 February 2012

kongsi warna mata tidak kongsi warna hati

checkeDAUD!!
dalam hidup ini memang banyak teori yang kita tau kan.salah satu teori yang biasa kita dengar ialah Teori Darwin. rasanya semua dah arif pasal teori darwin ni kan.eleh,teori tentang asal usul kejadian manusia tu.haha,tp kali ni,sy bukan nak explain pasal teori darwin.this time i will give you a talk tentang teori.

Maksud teori!

->Stanovich (1992) telah memberikan satu definisi tentang teori, iaitu "set konsep-konsep yang digunakan untuk menjelaskan sesebuah data untuk meramal keputusan kajian-kajian akan datang".

->Cohen, R pula mendefinisikan teori sebagai satu set pernyataan sejagat yang ada pertalian antara satu sama lain. Ia mengandungi definisi dan pernyataan yang menggambarkan pertalian antara dua perkara yang diangap benar. Ia juga mengandungi ayat-ayat yang menggambarkan peraturan bagi membentuk satu pernyataan baru.

maksudny macam ni la teori ni andaian-andaian ataupun hipotesis-hipotesis tentang sesuatu yang berdokongkan kajian.

bagi sy teori ni semuanya datang dari akal yang mana kita rasa teori yg dibuat tu semuanya betul.kalau akal cakap ok,kte pun on je..em,kadang-kadang akal ni pun ada terlepas pandang kan,mesti ada yg akal tak perasan.kesan daripada itu semua yang dirancang jadi xbetul.lagi teruk bila salahkan orang lain sebab xbuat ikut teori.eh!memang x munasabah.sebabnya,kita kongsi warna mata tapi tidak kongsi warna hati!!

suatu teori yg hebat ialah teori yang dapat dizahirkan dan dibuktikan.maybe senang nak cakap,tapi zahirkan tu susah sikit.yang penting sebelum buat suatu teori, kita perlu melihat kepada pelbagai faktor.antara faktor yg kt perlu lihat ialah persekitaran dan keadaan semasa.banyak lagi la faktor lain,ni sekadar teori sy je.bukannya senang tau,xsemua orang boleh terima teori kita.

baiklah!sekian!

3 comments:

cik motivator said...

baiklah ! sekian !

The Everyting In My Life said...

untuk menjadi kan teori lebih baik.ikut pengalaman dan hati...boleh ke? :')

The Everyting In My Life said...

untuk menjadi kan teori lebih baik.ikut pengalaman dan hati...boleh ke? :')

 
© Copyright 2035 Fareed Kadir
Theme by Yusuf Fikri