31 May 2012

#entri nasihat #1

Assalamualaikum dan salam untuk semua! Rasanya nak bagi nasihat untuk kawan-kawan semua dan untuk diri saya sendiri..sebab kita ni bukan lah sesempurna yang kita rasakan..Mungkin bagi kita sempurna tapi belum tentu sempurna di mata orang lain..Terkadang rasa terpanggil la untuk nak bagi nasihat kepada orang yang sentiasa cari kesalahan..tapi apakan daya,kekuatan dalaman nak bercakap depan orang ramai xde lagi..mm..penulisan ni saja peluang untuk bagi nasihat. Main point saya kat sini ialah JANGAN CEPAT BERPUTUS ASA..selagi kita belum berusaha dengan sebenar-benar usaha..jangan pernah kenal erti putus asa.lagikan haiwan xputus asa..inikan manusia yang mempunyai darjat yang tinggi di sisi Allah. Kita seharusnya sedar akan kemampuan kita sendiri bukannya kita down bila orang blame kta..haha...xsalah utk rasa down sbb tu memang fitrah kita sebagai manusia..cuma persoalannya bagaimana kita nak handle masalah tu!bila kte dapat handle masalah, itulah yang membezakan orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu.
kita tengok kepada siput ni..kisahnya, siput ni nak menyebarang ke papan sebelah..tapi jarak antara papan tu membataskan pergerakan si siput tu.cuba korang bayangkan yang korang kat tempat siput tu..mesti ada yang dah giveup kan..tapi orang yang ada ilmu mesti dia akan cari jalan..orang bijak dia akan cari alternatif lain..
mula-mula siput ni try gak nak nyeberang..kan?
siput ni pun give up kan...
TAPI!!!tengok kan..siput ni pun ada sifat dont give up...sanggup dia panjangkan badan dia semata-semata utk nyeberang..bak kata pepatah melayu...bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian.
kesiannya tengok siput ni..respect la sebab siput ni bersemangat waja!
at the end and lastly, siput ni berjaya gak menyeberang!so motifnya kat sini kita kalau buat sesuatu tu jangan cepat nak putus asa.jangan disebabkan kata-kata orang lain, kita dah give up..haha..mmg la mula-mula tu kte x dapat terima, tapi bila kte muhasabah balik..apa yang dicakapkan tu mungkin dapat jadi pemangkin utk kte..haha...*kalo x dapat terima xyah la..kan senang n xyah lah nak rse x puas hati ngn entri ni..haha.. #satu je pesanan sye, xsemua orang prihatin@perhatian kat kte, kte jangan anggap semua orang tu bercerita pasal kte..ayat simple..xyah nak prasan femes!!haha..kalo kte anggap cmtu, semua yg kte buat kte rs xbetul je..sbbny,kte terlalu fikir pandangan orang lain..

2 comments:

Epal Faezah Suzuran said...

salam...
ya betul..jgn cepat berputus asa..huhuh comel tgok siput ni nak myberang....:)

p/s : sy seorang yg cepat berputus asa huhuuhh

n. raziebah bakri said...

nice fareed..lmk x baca entry blog ktk..=)

 
© Copyright 2035 Fareed Kadir
Theme by Yusuf Fikri